Inspektor w swej pracy powinien posiłkować się systemem śledzenia błędów dostępnym pod adresem http://gromit.iiar.pwr.wroc.pl/mantis. System ten jest przeznaczony do raportowania i śledzenia błędów wykrytych w specyfikacji, modelu i w kodzie źródłowym tworzonej aplikacji.

Cykl życia defektu w Mantisie


Defekt pojawia się w systemie z chwilą odnalezienia go w projekcie przez inspektora. Do raportowania służy polecenie Report Issue. W formularzu który się pojawi po wywołaniu tego polecenia należy zwrócić szczególną uwagę na następujące pola:

Po wykryciu defekt powinien zostać naprawiony przez jednego z pozostałych członków zespołu. Fakt ten należy oczywiście odnotować w Mantisie. W tym celu trzeba odnaleźć defekt (defekty można przeglądać np. wybierając View Issues), otworzyć formularz z jego opisem (klikając na ID defektu) i zmienić jego status na rozwiązany (Change Status To: resolved). Podczas zmiany statusu błędu trzeba koniecznie wypełnić przynajmniej dwa pola:

Po naprawieniu defektu inspektor ma za zadanie zweryfikować, czy defekt został poprawnie wyeliminowany. Informacja o tej czynności powinna pojawić się w Mantisie w postaci zmiany statusu defektu. Jeżeli poprawki były właściwie wykonane to status jest zmieniany na closed, w przeciwnym razie natomiast status zmienia się na feedback i defekt trzeba jeszcze raz naprawiać.

Wykorzystanie raportu Mantisa w raporcie inspektora

Istnieje możliwość użycia raportu wygenerowanego z systemu Mantis jako "Listy zagadnień", która to powinna być podstawowym elementem składowym raportu przygotowywanego przez inspektora na zajęcia poświęcone modelowaniu. Aby przy pomocy Mantisa uzyskać akceptowalną postać raportu należy wykonać następujące kroki:
  1. Wybrać: "View Issues" -> "Print Reports" -> "Printing Options".
  2. Pozostawić zaznaczone tylko pola: "ID", "Severity", " Date Submitted", "Reporter", "Assigned To", "Priority", "Status", "Summary", "Description", "Artefacts connected with fault" i "Type".
  3. Teraz można już wygenerować raport: "View Issues" -> "Print Reports" -> Ikonka Excel'a.
  4. Zawsze należy sprawdzić, czy raport wygenerował się poprawnie; czasami nazwy kolumn są przesunięte w stosunku do ich zawartości.
Kroki 1 i 2 wystarczy wykonać raz - zostaną zapamiętane w konfiguracji konta użytkownika. Tak przygotowany raport należy wydrukować i przynieść na zajęcia w wersji papierowej.


Uwaga:  Aby uzyskać dostęp do Mantisa należy wysłać na adres marian.jureczko@pwr.wroc.pl nazwę realizowanego projektu oraz  personalia (imię i nazwisko) i adresy mailowe członków zespołu projektowego. Po jakimś czasie, na adresy te, zostaną wysłane maile z informacją, że konta zostały utworzone i z linkami pod którymi należy dokonać aktywacji konta (ustalić hasło).
Uwaga 2: O wszelakich nieprawidłowościach w działaniu systemu proszę donosić na adres marian.jureczko@pwr.wroc.pl.
Uwaga 3: Mantis domyślnie działa w angielskiej wersji językowej. W wersji tej nie można stosować polskich znaków diakretycznych. Aby polskie "ogonki" były wyświetlane poprawnie należy w preferencjach Mantisa przestawić język na polski.